Airtable, czyli Excel na sterydach.
Airtable, czyli Excel na sterydach.

Airtable, czyli Excel na sterydach.

Airtable to łatwa w użyciu aplikacja internetowa do tworzenia i udostępniania baz danych.

Interfejs jest prosty i intuicyjny, pozwala każdemu uruchomić bazę danych w ciągu kilku minut.

Możesz przechowywać, organizować i współpracować nad dowolnymi informacjami - takimi jak katalogi pracowników, spisy produktów, a nawet listę klientów.

Dlaczego ludzie unikają korzystania z baz danych?

Ponieważ mogą być trudne w użyciu i często wymagają wiedzy SQLa.

I tu z pomocą przychodzi właśnie Airtable.

Aplikacja łączy relacyjne bazy danych z przyjaznym interfejsem użytkownika.

Airtable jest całkowicie w chmurze - więc nie musisz niczego pobierać, aby korzystać.

W tym artykule przeprowadzimy krótki “likbez” dotyczący największego gracza na rynku No-Code.

Obszar roboczy

Obszar roboczy Airtable składa się z pięciu podstawowych elementów:

Bazy(Bases)

Baza danych jest zorganizowanym zbiorem danych (zbiorem informacji), który przechowywany jest zazwyczaj w formie elektronicznej.

Wspomniana organizacja danych polega na ich odpowiednim podzieleniu i pogrupowaniu według poszczególnych pól, rekordów, a idąc nieco dalej, także i plików, co ułatwia nam późniejsze pozyskiwanie, przetwarzanie i wprowadzanie informacji.

Photo Resource:Airtable.

Tabele(Tables)

Tabele służą do przechowywania listy danych dotyczących jednego określonego typu pozycji.

Każda baza może mieć jedną lub więcej tabel, podobnie jak arkusze kalkulacyjne. W bazie katalogu pracowników każda tabela zawiera określony typ informacji, taki jak nazwisko, data urodzenia i dział.

Pola(Fields)

Każda kolumna w tabeli nazywana jest polem.

Pola są odpowiednikiem kolumn arkusza kalkulacyjnego, chociaż pola zostały zaprojektowane tak, aby zapewnić spójność danych.
Każde pole ma nazwę i można je dostosować do różnych treści, takich jak zdjęcia, załączniki, numery telefonów, daty, pola wyboru i nie tylko.

Rekordy(Records)

Rekordy są odpowiednikiem wierszy i komórek arkusza kalkulacyjnego w bazie danych. Każdy rekord jest pozycją na Twojej liście.
W tabeli pracowników każdy rekord jest innym pracownikiem, a dane w każdym polu zawierają szczegółowe informacje o jego nazwisku, dziale, adresie i nie tylko.

Widoki(Views)

Przeglądanie wszystkich rekordów naraz może być pomocne, ale można również utworzyć wiele widoków dla każdej tabeli w bazie.

 Te dostosowane widoki mogą być przydatne, gdy chcesz zobaczyć tylko rekordy spełniające określone kryteria - na przykład, aby zobaczyć wszystkich pracowników działu inżynieryjnego.

Możesz na przykład utworzyć widok kalendarza, aby wizualnie zobaczyć urodziny pracowników.

Jak używać?

Na pierwszy rzut oka aplikacja jest bardzo podobna do znanego programu Excel czy GSheets.

Dane w Airtable są również wprowadzane do tabel.

Jeśli masz już dane w Excelu lub Arkuszu Google, zaimportowanie arkusza kalkulacyjnego może być najlepszą opcją.

Możesz także zacząć od zera, korzystając z pustego arkusza kalkulacyjnego.

Trzy główne sekcje na obszarze roboczym to tabele i aplikacje oraz widoki.

Airtable daje możliwość organizowania według pola.

Na przykładzie korzystania z aplikacji Airtable do organizowania półki na książki można uporządkować tabele z książkami według tego, czy książka została wypożyczona, czy nie.

Gdybym miał wiele książek tego samego autora, mógłbym również uporządkować według autora.

Dodatkowo zespół Airtable przygotował setki szablonów na każdą okazję: dla księgowych, menedżerów, marketerów, projektantów i pisarzy.

Dla osób, które nie mają wiedzy na temat, jak budować strukturę bazy danych warto sprawdzić kilka szablonów, aby złapać inspirację.

Zawsze możesz je później zmodyfikować, aby dopasować je do własnych potrzeb.
Pojedynczy wiersz może być wyświetlony jako galeria, kalendarz albo Kanban.
Użytkownik nie tworzy abstrakcyjnych wierszy w tabeli, tylko obiekty (entity) o określonym typie.

Airtable Automations

Umożliwia tworzenie automatyzacji w systemie trigger-action bezpośrednio w bazie Airtable.
Pozwoli to Tobie i Twojemu zespołowi zaoszczędzić czas dzięki automatyzacji powtarzalnych zadań oraz zwiększeniu wydajności komunikacji.

Automatyzacja składa się z wyzwalacza (trigger), po którym następuje akcja (action)

Trigger to określone zdarzenie, które inicjuje automatyzację.

Akcja est krokiem, który wykonuje zadania, takie jak np. wysłanie e-maila.

Airtable Apps

Airtable Apps (wcześniej Blocks) to zbiór około 30-40 „miniaplikacji”, które rozszerzają funkcjonalność Airtable.

„Blocks wprowadza przepływy pracy, które wcześniej nie były możliwe - nie tylko na platformie Airtable, ale wcześniej na każdej platformie” - powiedział Liu co-founder Airtable.

„Niestandardowe aplikacje, które w przeszłości kosztowałyby setki tysięcy dolarów, a ich budowa zajęłaby miesiące… mogą zostać wykonane w ciągu kilku dni przez samych użytkowników końcowych”.

Udostępnianie

Inną ważną i przydatną funkcją Airtable jest możliwość udostępniania baz danych.

Dzięki temu możesz prowadzić np. wspólny budżet rodzinny lub listę książek i filmów.

Istnieje możliwość wspólnej edycji, komunikacji.

Obszar roboczy i współpracownicy mogą być dodawani na różnych poziomach uprawnień, które określają, jakie rodzaje działań mogą (lub nie mogą) wykonywać.

Integracje

Tak jak mówiłem w tym artykule, internet przekształca się w ekosystem interfejsów API i aplikacji.

Airtable nie pozostaje w tyle pod tym względem.

Out-of-the-box oferuje integrację m.in. z Asana, Basecamp, Dropbox, Box, Eventbrite, Evernote, Facebook, GitHub, Gmail, Instagram, LinkedIn, Mailchimp, Meetup, Pocket, Slack, Stripe, SoundCloud, Trello, Tumblr, Twilio, Twitter, WordPress, YouTube i Zendesk.

Natomiast używając takich narzędzi do automatyzacji jak {Zapier czy IFTTT, można zintegrować z niemal dowolną aplikacją.

Ile to kosztuje?

Airtable ma wersję bezpłatną, która zapewnia nieograniczoną liczbę baz, 1200 rekordów, 2 gigabajty pamięci na pliki i historię zmian sięgającą dwóch tygodni wstecz.

Najtańsza płatna opcja to 10 $ / miesięcznie.

Istnieją również poziomy Pro i Enterprise, które oferują więcej rekordów i miejsca.

Podsumowanie

Airtable bez wątpienia jest narzędziem, które warto znać.

Użytkownicy coraz chętniej uczą się technologii, mają chęć automatyzacji rutynowych zadań.

Dzięki takim funkcjom jak łączenie rekordów i aplikacji, które sprawiają, że Airtable jest lepszy niż typowy arkusz kalkulacyjny, możesz znacznie poprawić jakość pracy i skupić się na kreatywnych aspektach działalności.

Ogólnie rzecz biorąc, Airtable znacznie ułatwia pracę nad organizacją i prowadzeniem różnych procesów w zespole.

Jeżeli chcesz podzielić się ciekawym projektem lub zostać pionierem No-Code dołącz do nas na Facebooku lub Telegramie.

Photo Resource:Airtable.